Herboren - Reisverslag uit Greenhithe, Nieuw Zeeland van Eva Mansvelt - WaarBenJij.nu Herboren - Reisverslag uit Greenhithe, Nieuw Zeeland van Eva Mansvelt - WaarBenJij.nu

Herboren

Door: Eva Mansvelt

Blijf op de hoogte en volg Eva

27 November 2013 | Nieuw Zeeland, Greenhithe

Zoals mijn trouwe lezers weten heb ik twee weken geleden mijn 'North Island trip' gehad. Een geweldige ervaring! Ik heb er heel erg van genoten en veel leuke nieuwe mensen ontmoet. Veel Nederlanders in de bus, dus ontzettend gezellig! Ook nieuwe mensen uit Ierland, Engeland, Canada, Zweden, Finland en Zwitserland leren kennen. Genoeg logeerplaatsen dus voor de komende jaren ;) Veel mooie plaatsen gezien, de Maori cultuur kunnen proeven en ongelooflijke dingen gedaan. Vandaar dat ik mijn "vakantie" maar in één woord kan omschrijven: 'reborn'. Ik zal in het kort (proberen te) vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt de afgelopen tijd...

De eerste dag reden we met onze grote, oranje bus naar Hahei (in the Coromandel). Daar een stevige wandeling gemaakt naar" the Cathedral Cove". Een grot die door erosie van de zee de vorm van een kathedraal heeft aangenomen. 's Avonds had onze buschaffeur een bbq voor ons klaargemaakt en op tijd ons bedje weer in, want de volgende dag vertrokken we vroeg naar Raglan.

Raglan is een bekend surfstadje aan de westkust van NZ. Ik had graag een surfles daar gedaan, maar niet veel mensen gingen dit doen. Heb toen besloten om een lekker 'chillax' middagje in de zon te houden en het surfen een andere keer te proberen. (NB. deze zaterdag ga ik een surfles doen die door Au Pair Link is georganiseerd!)

De volgende dag reden we verder naar Mourea om een nacht in een 'marae' door te brengen. Dit is het heilige huis van de Maori mensen. Op de weg daar naartoe kwamen we langs Waitomo waar de bekende 'glow worm caves' zijn. Deze grappige beestjes hebben een bepaald stofje in hun uitwerpselen waardoor hun achterwerk licht geeft in het donker. Ze komen alleen voor in NZ en Zuid-Amerika, dus dat wilde ik wel eens zien! Ik moest er wel wat voor doen om deze beestjes te zien... Ik ben nog nooit zo bang geweest!! Lichtelijk claustrofobisch dat ik ben was deze tocht in de grot aardig spannend. Ik heb door tunnels moeten kruipen, over rotsen moeten klimmen en door een diep meer moeten zwemmen met enorme 'eels' (palingen) erin en dit alles in het pikkedonker met alleen een klein lampje op mijn hoofd. (Drie keer raden trouwens wiens lichtje het al snel begaf... Tuurlijk! Die van mij!! Gelukkig hadden onze gidsen een reserve lampje bij zich.)

In Mourea gastvrij, eervol en officieel ontvangen door een aantal leden van de Maori tribe waar we bij mochten overnachten. Nadat het welkomswoord moesten we een 'hongi' doen. Dit houdt in dat je IEDEREEN een hand geeft, 'kia ora' (welkom/hallo) zegt en twee keer met de neuzen tegen elkaar drukt (tenzij je met diegene wilt trouwen, dan geef je er drie). Heel lachwekkend natuurlijk en best intiem, maar leuk om te doen! Die avond heeeerlijk gegeten: 'roast chicken, potatoes, kumara and peas'. Hierna kregen we een voorstelling van de familie en leerden alle meiden een 'poi dance' en de jongens de 'haka'. Ten slotte met z'n allen in de grote 'marae' op een matrasje en in een slaapzak geslapen en om 7.30 aanschuiven aan het ontbijt :)

Aangekomen in Rotorua stond ik versteld van de stank! De stad staat bekend om zijn geisers en modderbaden, maar deze ruiken naar rotte eieren. Indrukwekkend en bijzonder om te zien hoe warm deze zijn, maar ik was blij dat ik er niet in ben gegaan, want blijkbaar komt de geur niet snel uit je kleren. Om 13.00 doorgereden naar Murupara voor een andere Maori ervaring. De 'chief' van deze tribe heeft ons in het bos 'wall carvings' van meer dan 1000 jaar oud laten zien en hebben we de middag en nacht gespendeerd op een prachtige locatie aan een meer. De familie had voor ons een 'hangi' (een ondergrondse oven) klaargemaakt. Weer erg lekker en gaaf om zoiets mee te mogen maken!

De dag daarna reden we richting Whakahoro met een tussenstop in Taupo. Geloof het of niet, maar ik heb in Taupo serieus klaargestaan om een skydive te maken van 12.000 feet. Helaas kon het niet doorgaan, omdat het te hard waaide. Maar ik ga zeker terug om het alsnog te doen! Onze accommodatie in Whakahoro was heel cool! We zaten een uur van de bewoonde wereld, geen netwerk of wifi en veel mooie natuur om ons heen. Gezellige picknick met de meiden gehad, onze dagboeken bijgewerkt en "uno" gespeeld. Daarnaast had een vogel op mijn arm gepoept en 's avonds marshmallows geroosterd in het kampvuur.

Donderdag gingen we naar het National Park om de volgende uitdaging aan te gaan: Tongariro Alpine Crossing. Een pittige wandeling van 19.4 kilometer over drie actieve vulkanen. Het was een zware wandeling van zeven uur lang, maar het was het wel waard. Prachtige uitzichten en 'emerald lakes' die je niet snel opnieuw zult vinden.

Vrijdag was ik alweer op mijn eindbestemming: Wellington. Een gezellig afscheidsfeestje gehad in het hostel daar met alle mensen uit de bus en de dag daarna opgehaald door David, James en Celeste. Veel filmlocaties van "The lord of the rings" gezien, het nationaal museum "Te papa" bezocht en kortom een heel gezellig familieweekend met hen en Aimee en baby Elise gehad. Maandag terug naar Auckland gevlogen en werd daar door Eric weer opgehaald en naar Greenhithe gebracht. (Wat een luxe! Ik word erg verwend door mijn familie hier.) Thuis stond ik versteld hoe groot de jongens in een week geworden waren! De jongste had op vakantie besloten dat hij geen luiers meer wilde dragen, dus de toilet training is gestart met hem. Dit gaat overigens erg goed :)

Afgelopen weekend met twee andere au pairs en een vriend terug naar de Coromandel gegaan in een auto die we gehuurd hadden. Op zaterdag een hike van vijf uur gemaakt, de prachtige zonsondergang bekeken en in de hangmat een boekje gelezen. Zondag naar Coromandel Town gereden en wat gedronken in het cafe daar. Daarna weer naar Hahei gegaan, de zee in gedoken en ten slotte een 'sea kayak tour' gemaakt naar de "Cathedral Cove".

Nu is het aftellen naar Kerst en veel tijd buiten genieten van het zonnetje! Ik mis Nederland echt wel, maar het weer en de mensen in NZ maken veel goed op het moment. Ik denk aan jullie en zie jullie over een half jaar weer! Dikke kus van mij :)

  • 28 November 2013 - 08:24

    Lil Sisss:

    <3 <3 <3
    Beautiful stories!!

  • 28 November 2013 - 10:55

    Fleur Van Andel:

    Eva!
    Net even Al je reisverslagen teruggelezen! Super joh wat je allemaal meemaakt!
    Geniet ervan!
    Liefs Fleur

  • 01 December 2013 - 12:25

    ETIÉNNA EVENBOER:

    GESCHREVEN MET HUMOR , SPANNEND VERHAAL ,GEWELDIG!!!
    VEEL LIEFS LIEVE KLEIN DOCHTER!!!

  • 01 December 2013 - 13:04

    Liron:

    Hoe smaakt de Maori cultuur?

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 25 Juni 2013
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 18990

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 30 Mei 2014

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: